Mitäköhän esiripun takaa paljastuu?
Näytelmäkerholaiset ovat valmistelleet jo useiden kuukausien ajan esitystään, ja viimein on aika astella lavalle parrasvaloihin! Piparkakkupoika-näytelmän ensinäytös järjestetään 16.8. teatteri Kissansilmässä! Pääosassa ilkikurisen Piparkakkupojan roolissa nähdään Espique, ja alempana on esitelty muutkin roolit sekä näytelmän käsikirjoitus.
Roolit:
Piparkakkupoika - Espique (alienkissa)
Mummo - Sylvi (alienkissa)
Jänis - Shira (Kirsikan kissa)
Puu - Hahtuva (Visionin kissa)
Karhu - Aamu (Nooran kissa)
Susi - Ruu (simssiliinin kissa)
Kertoja - Puro (Usva123n kissa)

Käsikirjoitus:
Teksti: Usva123:n & Kasan muokkaama/lyhentämä versio Kati Weissin suomennoksesta Piparkakkupoika-tarinasta.
Mummo leipoo itselleen piparkakkupojan.
“Teen sinusta itselleni ystävän”, mummo tuumii.
Piparkakkupoika karkaa.
“Odota! Tule takaisin!” mummo huutaa.
“Juokse vaan. Juokse vaan. Et sinä minua kiinni saa!” piparkakkupoika rallattelee juostessaan metsään.
Metsässä hän tapaa jäniksen ja tämän kaverin.
“Kuulehan pullaposki, on varmaan parasta, että palaat kotiin mummon luo. Metsä on vaarallinen paikka piparkakkupojille”, jänis sanoo.
“Vaan minäpä en halua palata kotiin. Haluan juoksennella ja pitää hauskaa” piparkakkupoika sanoo.
Piparkakkupoika livisti taas karkuun.
“Odota! Tule takaisin!” jänikset huutavat juosten sen perään.
“Juoskaa vaan, juoskaa vaan, minua ette kiinni saa”, rallattelee piparkakkupoika.
Karkotettuaan jänikset kannoiltaan piparkakkupoika pysähtyy suuren puun juurelle.
“Oletko karkumatkalla?” puu kysyy.
“Kyllä vaan, eikä kukaan saa minua kiinni” piparkakkupoika ylpeilee.
“En minä edes aikonut yrittää napata sinua. Kannattaa kääntyä tuosta kiveltä oikealle, niin löydät hyvän piilopaikan” puu neuvoo.
Piparkakkupoika lähtee puun osoittamaan suuntaan.
Seuraavaksi piparkakkupoikaa vastaan kävelee karhu. Karhu katselee kanelintuoksuista pojankoltiaista epäilevästi.
“Joudut vielä rosvojen käsiin. Sinun on parasta palata kotiin”, varoittelee karhu.
“Höpsisistä, minä olen niin nopea, ettei kukaan saa minua kiinni”, piparkakkupoika virnistelee pinkaisten taas matkaan.
“Odota! Tule takaisin!” karhu huutaa sen perään.
“Juokse vaan, juokse vaan, minua et kiinni saa!” nauraa piparkakkupoika.
Piparkakkupoika juoksee vieläkin, kunnes saapuu joen rannalle. Koska se ei halua kastella itseään, se jää rannalle istumaan.
Silloin paikalle tulee susi, joka pahaksi onneksi sattuu olemaan nälkäinen. Se vilkuilee ahneesti pojan pulleita piparkakkujalkoja.
“Etkö pääse joen yli? Minä autan sinua; vien sinut joen yli häntäni päällä”, lupaa susi.
Piparkakkupoika katsoi sutta hieman epäilevästi, mutta ei voinut vastustaa kiusausta.
“Hyvä on, tulen mukaasi”, se viimein sanoo.
Poika hyppää suden hännälle, ja susi lähtee uimaan joen poikki. Mutta kun vesi syvee, susi sanoo:
“Hyppää selkääni ettet kastu!”
Piparkakkupoika hyppää suden selkään, ja matka jatkuu. Vesi syvenee yhä, ja silloin susi sanoo:
“Hyppää pääni päälle ettet kastu!”
Piparkakkupoika hyppää suden pään päälle. Mutta silloin susi avaakin suunsa ja haukkaa piparkakkupojan suuhunsa.
Loppu!
Näyttelijöiden lisäksi myös muut näytelmäkerholaiset voivat osallistua huolehtimalla esimerkiksi valoista/esiripusta/lavasteista yms. Myös pieniin sivurooleihin (esim. jäniksen kaveri, karhun pennut yms.) on vielä mahdollista ilmoittautua mikäli haluaa osallistua tähän näytelmäprojektiin. Esiintymässä/avustustehtävissä olevien näytelmäkerholaisten ei luonnollisesti tarvitse maksaa pääsylippua.
Missasitko näytelmän ensi-illan? Ei huolta, sillä Piparkakkupoika lisätään teatterin muiden näytelmien joukkoon, eli voit käydä katsomassa esityksen myös jälkikäteen!
Osallistu mukaan tapahtumaan ostamalla kissallesi pääsylippu näytökseen! Lipun hinta on 7 penniä, ja kaikki tulot jaetaan näyttelijöiden kesken. Voit myös halutessasi ilahduttaa adoption kissoja* ja ottaa 1-2 adoptiolaista mukaasi kustantamalla heidänkin liput. Mikäli kirjoitat tapahtumasta tarinan elokuun aikana, saat 10 ekstrapenniä!