Tiesin pennuilla olevan erikoiset unirytmit, mutta näin erikoiset! voivottelin mielessäni herätessäni jälleen Unen touhuiluun. Käänsin kylkeä ja hapuilin pimeässä puhelintani.
Kello on neljä! Neljä!!Murahdin tyytymättömästi vetäessäni itseni laiskasti istumaan. Kuulin kovaa tassujen kopinaa parketilla ja suhinaa matolla, mutta itse kissaa ei näkynyt hetkeen. Lopulta näin miten jokin sinivalkoinen lensi ilman halki päin seinää, ja beessinharmaa pentu kiisi huoneen halki sen perässä. Uni tarrasi hiiren - tai apinan? - näköiseen leluun kynsin hampain, raateli sitä hetken heikoin tuloksin, ja viskasi lelun taas vastakkaiseen seinään.
“Mitä ihmettä sinä nyt, tiedätkö yhtään paljonko kello on?” korisin ääni unesta käheänä hieroessani unihiekkaa ja rähmää silmistäni. Huoneessa oli huomattavan lämmin, ja yömekkoni oli liimautunut hiellä selkääni.
Miten kukaan jaksaa hillua tässä lämmössä!?Uni pysähtyi kesken juoksun, kuin ei olisi aiemmin tajunnut minun olevan hereillä. “Mistä minä tiedän, ei meillä oo kelloa”, hän sanoi, kuulostaen hämmentyneeltä että edes kysyin.
“Täh? Eikö muka… Huh, ei muuten olekaan, täytynee lisätä ostoslistaan. Mutta tiedoksesi, kello on neljä! Herätykseen on vielä kolme tuntia”, selitin ja näytin kännykkäni lukitusnäytön kelloa pennulle. “Etkö haluaisi vielä nukkua?”
Uni pohti asiaa hetken. “Hmm… En!” hän päätti lopulta ja jatkoi hiiri-apina-lelun jahtaamista.
“No en mäkään saa nukuttua jos sinä kerran leikit”, valitin ja vilkaisin ikkunasta. Ulkona oli vielä hämärää. “Ei kyllä ole aiemmin tänä kesänä tullut herättyä ennen auringonnousua. Katsotaanko sitä yhdessä?” ehdotin, jättäen sanomatta
...kun nyt kerran hereillä ollaan.“Joo!” Uni innostui, “Mistä se nousee?”
“Ööhm… Hyvä kysymys. Tuolla on itä, eli suurin piirtein siitä suunnasta? Vähän pohjoiseen päin, ehkä?”
Vaivalloisen näköisesti Uni kiipesi ikkunan syvennykseen ja painoi nenänsä lasiin. “Blääh, ei siellä mitään näy”, hän valitti.
“Ei vielä, mutta kohta”, sanoin kaivaessani esille piirrustusvälineitäni. Auringonnousuista on olemassa tuhansia kuvia, mutta sellainen voisi olla mukava harjoitus näin aamusta. Uni kurkki hartiani yli. “Mitä sä teet?”
“Valmistaudun piirtämään auringonnousun, kunhan se saapuu.”
“Saanko minäkin?”
“Toki! Hae vihko ja kirjoitusvälineet niin ryhdytään hommiin!”
Hetken kuluttua olimme valmiina; pöytä oli vedetty ikkunan ääreen, vihkot levitetty, ja olin näyttänyt miten piirtäessä kannattaa pidellä kynää.
“Ei nyrkissä, vaan mahdollisimman hennosti! Pyyhekumi ei tehoa vahvoihin viivoihin”. Uni kiljaisi innostuneena, kun pitkän maiseman tuijottamisen jälkeen aurinko viimein pilkisti puiden latvojen yläpuolelta: “Nyt se nousee nyt se nousee!”
“Niinpä tekee! Nätti auringonnousu, tosi voimakkaan oranssi.”
“Mitä varten se on oranssi?”
“Hyvä kysymys! Kysyppä joku toinen.” Huomasin Unin kynän suhisevan jo ahkerasti. “Hetkonen, piirrätkö jo nyt? Vastahan se on alkamassa!”
“Mitä jos se menee ohi? Pitää piirtää äkkiä”, Uni totesi. Puistelin päätäni huvittuneesti. “Ei se mene. Auringonnousut olevat yllättävän pitkiä, meillä on aikaa.”
Seurasimme jutustellen kuinka tähti mateli esiin metsän piilosta, ja lopulta ryhdyimme piirtämään kunnolla. Hahmottelin ja varjostin varovasti, ja vieressäni Uni piirsi innokkaasti ja vauhdilla. Kun laskimme lopulta molemmat kynät käsistämme, aurinko oli jo vapautunut puiden varjosta. Pian piirroksemme koristivat lipaston päätyä, missä ne tervehtisivät vieraita heti sisälle astuessa. Uni ihasteli töitä hetken lumoutuneena, mutta kauaa pennun keskittyminen ei kestänyt - pian hän olikin jo etsimässä lisää tekemistä. “Ähh, tylsää!”
“Äitini sanoi aina tällaisissa tilanteissa, että jos on kerran niin tylsää, voi vaikka siivota”, vastasin.
“Pyh, enhän mä edes osaisi vaikka haluaisinkin”, Uni murjotti. Nappasin kissan kainalooni ja kävelin siivouskomerolle. “Opetellaan!”
Yllätyin siitä, miten paljon Uni lopulta piti siivoamisesta. Pentu oli tietenkin liian pieni siivotakseen itsenäisesti, mutta keksimme yhdessä hyvin hupaisan ikkunanpesutekniikan; Uni hankasi ikkunaa rätillä samaan aikaan kun minä liikutin häntä hitaasti kahdeksikossa pitkin ikkunaa. Jälki ei ollut kaikkein siisteintä, mutta meillä oli hauskaa, ja saimme pahimmat siitepölyt pyyhityksi pois. Sitten Uni sai tehtäväkseen kiivetä hyllyjen päälle pyyhkimään pölyjä. Kissa kipusi, kapusi ja loikki, ja vain kahdesti meinasi tönäistä kukkaruukun tai lampun lattialle - hyvin onnistunut pölyjenpyyhintä siis. Samalla minä luuttusin lattiaa saippuavedellä, joka nopeasti tummui kissankarvoista.
“Hmm, olisi varmaan ollut fiksumpaa imuroida ensin”, mutisin itsekseni. Uni hihkaisi takaisin telkkarin päältä: “Imurit on kauheita! Hyvä ettei imuroitu.”
“Minä taidan olla aika lailla valmis. Miten siellä sujuu?” kysyin kantaessani ämpäriä kylpyhuoneeseen.
“Hyvin! Mutta musta tuntuu että muhun on tarttunut enemmän pölyä kuin rättiin…” Uni mutisi ja aivasti.
“Hmm, hmm… Tiedät kai mitä se tarkoittaa?”
“Et kai-!”
“Kyllä vain!”
“Eeeiii!”
Jahdattuani Unea hetken, sain kissan viimein kannettua kylpyammeeseen. Uni voivotti: “Voi kurjuus! Voi surku!”
“Eipäs nyt olla dramaattisia”, sanoin valuttaessani mansikan tuoksuista shampoota hänen päälleen, “kylvyssä voi olla ihan kivaakin.”
Uni kurtisti nenäänsä. “Mitä kivaa tässä muka on?”
“Nooo... “ mietin hetken ja katselin ympärilleni, “mitä jos tehtäisiin tästä oikein kylpyläkokemus?” ehdotin ja kaivoin esille äskettäin hankkimani violetin kynttilän. Uni seurasi epäluuloisena tekemisiäni kun sytytin kynttilän lavuaarin päälle ja raahasin levysoittimen ovelle. Laitettuani levyn klassista soimaan, pyörähdin ympäri ja kumarsin Unelle liioitellusti. “Matami Unisieppari, tervetuloa Grand Deluxe Auri Spahan! Minä olen teidän spa-ammattilaisenne tänä aamuna.”
Uni parahti nolostuneesti. “Oikeestiko! Auri pliis!”
“Tämä erikoishieno shampoo tuoksuu sivistyneesti kesäisiltä marjoilta. Etkö voikin kuvitella itsesi seisomaan aurinkoiselle mansikkapellolle?” selitin hieroessani shampoota Unen turkkiin.
“En mä ole ikinä ees nähnyt mansikkapeltoa!”
“Ai, mikä kamala tragedia! Toivottavasti teidän kirkkautenne pääsee pian vierailemaan sellaisessa”, sanoin ja esitin silittäväni kuvitteellisia viiksiäni, “nyt huuhtelen shampoon pois - pidättehän silmänne kiinni, kiitos!”
“Blääh, vettä naamalla”, Uni sanoi mukamas ärsyyntyneesti, mutta hymyillen leveästi. Sammutin suihkun ja valutin kämmenelleni nokareen hoitoainetta, selittäen: “Nuoren neidin turkki on kaunis, mutta vielä upeammin se hohtaa seuraavan tuotteemme ansiosta; premium hoitoaineemme tulee antaa vaikuttaa hetken, mutta sen jälkeen turkkisi loistaa kuin auringonnousu ja tuntuu pehmeältä kuin silkki.”
“Hmm, hieronta on mukavaa”, Uni kehräsi tyytyväisesti ja sulki silmänsä nojaten poskensa ammeen reunaan. Virnistin ja sanoin ylpeästi: “Eikö vaan! Sanoinhan, kylpykin voi olla mukava.”
“Mm… Äh, pitääkö tänään mennä tosiaan vielä kouluunkin”, Uni valitti. Jäädyin hetkeksi. “Kouluun? Apua, tänäänhän on tiistai! Paljonko kello on!?”
Pikakävelimme sisään koulun porteista juuri kun kello soi ja ilmoitti koulupäivän alkavan. Ojensin Unelle hänen laukkunsa ja sanoin kiireisesti: “Ensimmäisenä on historiaa, muistathan missä luokka on?”
“Muistan muistan! Nyt moi moi tai mä myöhästyn!” Uni hätäili hyppien paikoillaan malttamattomana. “Ai niin, ja mulla loppuu koulu tänään jo lounaan jälkeen, muista!”
“Muistan muistan minäkin. Moikka, hyvää koulupäivää!” hyvästelin ja vilkutin kun Uni kääntyi pinkomaan kohti luokkahuonettaan.
Uni istahti Hahtuvan viereen juuri ajoissa ennen kuin opettaja sulki luokan oven ja tervehti oppilaita. Hahtuva kumartui kaverinsa puoleen ja kuiskasi: “Wau, joku tuli kiireellä. Nukuitko pommiin tai jotain?”
Unelta pääsi naurunpurskahdus ennen kuin hän sai pysäytettyä sen. Muutama muu oppilas vilkaisi häntä kummastuneena hänen supistessaan takaisin: “Hah, en ihan. Päinvastoin, itse asiassa. Herättiin Aurin kanssa jo neljältä!”
“Niin aikaisin? Miten sä sitten onnistuit melkein myöhästymään?” Hahtuva ihmetteli kulmat koholla, mutta ei kerennyt saamaan vastausta ennen kuin tunti alkoi toden teolla.
“Tänään”, kuului opettajan ääni luokan edestä, “tutustumme tarkemmin yhteen sivilisaation kehdoista. Termin ‘hedelmällinen puolikuu’ pitäisi olla jo tuttu, se nousi esille viime tunnilla; osaako kukaan sanoa, mihin alueeseen sillä viitataan?”
Sivilisaation kehto, sivilisaation kehto… Uni mietti kuumeisesti, ja lopulta kohotti tassunsa epäileväisesti. Opettaja nyökkäsi hänen suuntaansa: “Unisieppari.”
“Tuota, Indus-jokilaaksoon?” pentu ehdotti. Opettaja puisteli päätään mutta hymyili empaattisesti. “Ei, nyt ollaan Indusjoesta lännessä. Muistaako joku muu?”
“Lähi-itä!” joku vastasi reippaasti.
“Aivan! Tarkemmin hedelmällinen puolikuu tarkoittaa Levantin ja Mesopotamian aluetta. Kuten näette tästä kartasta, ne muodostavat yhdessä kuunsirpin tai puolikuun muotoisen alueen. Joskus mukaan lasketaan myös Egypti, jolloin puolikuu ylettyy Niilin alueelle, mutta aina sitä ei lasketa mukaan. Alueesta tekee erityisen sen erityisen hedelmällinen ja viljelyyn kelpaava ilmasto-” opettaja selitti kunnes huomasi Heiwan nostaneen tassunsa, “kyllä, Heiwa?”
“Tuota noin, eikö Lähi-itä ole aika… aavikkoinen? Ei kokonaan tietenkään mutta sellaisen käsityksen olen saanut”, Heiwa kysyi hieman nolostuneesti. Opettaja hymyili ja vastasi: “Erinomainen huomia. Niin voi helposti luulla! Alue on kuitenkin suuri, ja maanpinnan muodot, ilmasto ja kasvillisuus vaihtelee suuresti sen sisällä. Katsotaanpa Lähi-idän topografista karttaa, josta näkee pinnanmuodot, ja verrataan sitä hedelmällisen puolikuun alueeseen. Huomaatteko mitään? Tässä ei ole vääriä vastauksia - kertokaa vain, mitä näette.”
“Turkista itään kulkee tosi paljon vuoria”, Hahtuva vastasi, mihin Uni lisäsi: “Ja Levantin itäpuolella on myös vähän vuoria, mutta ei yhtä paljon.”
“Lännessä on Välimeri ja idässä Persianlahti”, Nougat huomautti.
“Mesopotamia ja pohjoinen Egypti on tosi matalaa aluetta”, tuli Heiwalta. Opettaja virnisti tyytyväisesti. “Aivan totta kaikki! Mitään muuta?”
Oli hetken hiljaista, kunnes Nougat veikkasi: “No, Egyptissä ja Mesopotamiassa on jokia?”
“Juuri niin! Ja siinä ovatkin kaikki merkitykselliset seikat. Kerrataan”, opettaja sanoi ja kirjoitti liitutaululle puhuessaan: “Yksi: vuoristojen läheisyys, kaksi: merten läheisyys, kolme: jokia, neljä: matalia laaksoja”, hän listasi ja laski liidun kädestään. “Nämä kaikki seikat yksin voivat olla hyödyllisiä kastelun kannalta, ja yhdessä vielä enemmän. Mereltä saapuu kosteaa ilmaa, joka tiivistyy sateeksi törmätessään vuoristoon. Tämä selittää maan hedelmällisyyden Levantissa ja Länsi-Mesopotamiassa, Zagros- ja Taurus -vuoristojen reunoilla.”
“Mutta Egypti ja Itä-Mesopotamia eivät ole lähellä vuoristoja?” Hahtuva kyseenalaisti.
“Siellä kastelu ei toteudukaan sateiden avulla, vaan jokien ansiosta”, opettaja valaisi ja otti esille satelliittikartan Egyptistä. “Kuten huomaatte, asutus ja kasvillisuus löytyvät aivan Niilin varrelta, varsin kapealta alueelta. Näitä alueita joki kastelee, ja muu Egypti onkin nimenomaan aavikkoa. Itä-Mesopotamiaan ei päde kuitenkaan aivan sama idea, vaikka sielläkin salaisuus piilee joissa. Siinä missä Niili tulvii vuosittain juuri idylliseen aikaan viljelyn kannalta, Tigris ja Eufrat tulvivat liian myöhään, silloin, kun vilja olisi jo valmista kerättäväksi. Maa on siis kuivaa kun vettä tarvittaisiin, ja kun vilja on kasvanut, joki tulvii ja pyyhkii viljan mennessään. Paikalliset ratkaisivat ongelman kehittämällä maailman ensimmäisen keinokastelujärjestelmän.”
“Eikö keinokastelu oo huono juttu? Uutisissa luki jotain sellaista kerran”, Nougat ihmetteli.
“Se aiheuttaa maan suolaantumista, mikä pitkällä aikavälillä vaikeuttaa maanviljelyä. Sen takia ohrasta kehittyi alueen merkittävin vilja; se kestää suolaantumista paremmin kuin useimmat ruokakasvit. Toinen merkittävä kasvi oli taateli; taatelipalmuja kasvatettiin paljon varsinkin kaupunkien lähettyvillä, missä oli tarpeeksi työvoimaa taatelien kasvatuksen vaatimaa keinopölytystä varten.”
“Siis söikö ne vaan kauheasti taateleita?” Uni kysyi epäluuloisesti.
“Varmasti niitä syötiin ihan sellaisenaankin, mutta niistä myös valmistettiin kaikenlaista! Esimerkiksi taateliolut oli merkittävä juoma alueella. Siitä tuleekin mieleeni, kapakat olivat pääsääntöisesti naisten omistamia; tämän takia naispuoliset kapakanomistajat ovat yleisiä hahmoja ajan tarinoissa. Eräs tällainen hahmo on Gilgamesh-eepoksessa, jossa hän esiintyy viisaana naisena antamassa moraalisia ohjeita tarinan sankarille.”
“Oo! Voidaanko me lukea se?” Heiwa innostui. Opettaja punastui hieman ja naurahti. “Tuota, ehkä jos jatkatte toiselle luokalle - vanhat tarinat ovat harvoin lapsille sopivia, eikä tämä ole poikkeus. Mutta nyt! Oletteko ikinä miettineet, millaista olisi työskennellä arkeologina? Tänään pääsette kokeilemaan! Jakaantukaa kolmen ryhmiin, kiitos.”
Uni ja Hahtuva muodostivat luonnollisen parin, johon Heiwa liittyi mielellään kolmanneksi. Pian luokka oli siirtynyt pihalle, suurelle hiekkakentälle, johon opettaja oli rajannut sulkukartioilla runsaan kymmenen neliömetrin suuruisen alueen. Hän jakoi oppilaille kasvomaskeja, hanskoja, lapioita ja harjoja. “Tervetuloa kaivaukselle! Tänään etsimme muinaisia esineitä Uus-Babylonian imperiumista. Muistaako kukaan, missä ja milloin Uus-Babylonia sijaitsi?”
Heiwa hyppi paikallaan käsi pystyssä. “Mesopotamiassa ja Levantissa, noin… öö, olikohan se noin 600-500eaa?”
“Aivan oikein, upeasti muistettu! Tarkemmin sanoen noin 630-539eaa. Teidän arkeologitiiminne on määrä löytää tältä alueelta hiekan alle hukkuneita esineitä. Laittakaa maskit päälle niin ette hengitä pölyä, hanskat tassuihin, ja voidaan ryhtyä hommiin!”
Ryhmätyön haastavin osuus oli oikean kaivauspaikan löytäminen. Esineet oli piilotettu lähelle pintaa, mutta niitä piti etsiä monesta kohdasta ennen kuin Heiwan lapio kolahti johonkin kovaan. Kolmikko huudahti innostuneena kuorossa ja syöksyi kaivamaan löytöä esille. Maasta paljastui pieni salinen kulho, jonka pohjaan oli painettu lyhyt tekstinpätkä nuolenpäillä. Saatuaan tekstin täysin esille pyyhkimällä hiekan pois harjalla, kolmikko syöksyi tuomaan kulhon opettajalle. “Löysimme jotain! Siinä on tekstiä!”
“Ohhoh! Katsotaas…” opettaja otti astian käsiinsä ja esitti työntävänsä olemattomia silmälaseja ylös nenänvarttaan. “Arkeologit eivät aina itse tulkitse löytämiään esineitä, vaan heillä voi olla mukana muita ammattilaisia, jotka esimerkiksi lukevat löydettyjä tekstejä. Tämä tässä on akkadinkielinen sana, ja tarkoittaa öljyä. Osaatteko sanoa, mihin esinettä olisi siis käytetty?”
“Öljyn säilytykseen!” Uni vastasi.
“Oikein hyvä arvaus! Oikeassa arkeologiassa on hyvin vaikeaa saada satavarmoja vastauksia; voidaan tehdä vain päätelmiä. Olisi kuitenkin turvallista päätellä tämän olevan astia öljyn säilyttämistä varten. Nyt kun olette löytönne tehneet, voitte siirtyä välitunnille - vähän etuajassa, mutta olette sen ansainneet.”
Hahtuva naurahti pahansisuisesti ja tökkäsi Unea. “Hippa!”
“Mitä- hei, takaisin sieltä!” Uni sanoi ja juoksi perään. Hahtuva oli kuitenkin nopeampi, joten Uni päätyi läpsäisemään ohi kävelevää Ennustusta. “Sä oot Hippa!”
“Täh? Ai, hippaa! Hei, Vesa”, Ennustus sanoi Vesperi Maukulaiselle, joka seisoi vähän matkan päässä.
“Joo?” Vesa vastasi. Ennustus tökkäsi Vesan poskea. “Sä oot… hippa!”
“En mä olen edes pelissä!”
“Nyt olet!” Uni huusi ja juoksi rinkiä lilan pennun ympärillä.
Niin hippapeli levisi vähitellen kattamaan koko koulun pihan. Kun uusi oppilas saapui välitunnille, hän joutui välittömästi jahdatuksi ja jahtaavaksi. Kukaan ei ollut turvassa, ja suuremmaksi ja suuremmaksi paisuva kaaos johti lopulta siihen, ettei kukaan lopulta tiennyt kuka on hippa. Tästä seurasi täysi anarkia, jossa kuka tahansa saattoi ottaa kiinni kenet tahansa, ja pelin tavoitteeksi kehittyi paeta kaikkia muita ja yrittää sanoa “hippa” ennen kuin koskettamasi kissa sanoi saman.
“Hippahippahippahippa!” Uni huusi ja mätki Namua hännällään. Namu romahti hikisenä ja läähättäen ruohikkoiseen maahan. “Mä… en… jaksa! Ei enää. Ei hippaa kuulu pelata näin!”
Uni istahti hiekkaan Namun viereen, lähes yhtä väsyneenä. “Ei kuulukaan, mutta eikö se silti ollut aika kivaa?”
“No… joo, oli se kyllä”, Namu naurahti. Heidän ympärillään meno hiljeni vähitellen. Heiwa, Vesa, Hahtuva ja Ennustus saapuivat heidän luokseen ja kellahtivat hekin maahan. “Aivan uskomaton hippapeli!” Hahtuva nauroi, naama korvasta korvaan leveässä hymyssä. Ennustus hymähti. “Jos sitä saattoi enää hipaksi kutsua. Joukkomania pyyhkäisi yli Mouruposken koulun kuin hurrikaani!”
“Eeehh… Muuten mahtavaa, mutta me ollaan kaikki aivan pölyn ja hien peitossa”, Heiwa huomautti nenä kurtussa. Namu haisteli turkkiaan. “Ei se niin paha ole, ja aurinko kuivaa! Täällä on muuten aika lämmin, huomasiko kukaan muu?”
“Understatement of the year”, Heiwa vitsaili. Uni kurtisti kulmiaan. “Anter jier… Mikä?” “Se tarkoittaa ‘vuoden aliarviointi’”, Heiwa selitti, “en aiemmin tajunnutkaan, mutta taidan olla porukan ainut joka lukee englantia?”
“Joo, kai. Mutta et ainut kielten opiskelija: mulla on ruotsia”, Hahtuva sanoi. Uni nosti tassunsa ilmaan ja lisäsi: “Mä opiskelen saksaa!”
“Mulla on italiaa”, Ennustus mainitsi. Vesa vihelsi vaikuttuneena. “Wau miten siistejä kieliä! Mä en lue mitään kieltä.”
“Mullakaan ei ole mitään, ei oikein mun juttu. Mä tykkään enemmän taitoaineista, erityisesti kuviksesta!” Namu selitti.
“No sä oletkin aikamoinen taiteilija”, Ennustus kehui. Namun korvat punastuivat hieman. “En mä nyt niin hyvä…”
“Namu”, Hahtuva sanoi ja tuijotti kissaa vakavasti, “kyllä sä olet.”
“Mutta kun-”
“Ota kehu vastaan, Namu!” Uni sanoi hieman kiusoitellen. Vesa naurahti kevyesti: “Namu da Vinci, oikea vastaus tässä tilanteessa on ‘kiitos’.”
“Voi apua, oikei, öö, kiitos?” Namu kiitti ujosti. “Missä te muut olette hyviä?”
Oli hetken hiljaista, kun kaikki pohtivat asiaa. Ennustus tarjosi: “Mä oon ollut mukana toimittajakerhossa jo jonkin aikaa. Siinä, kai?”
“Mä olen hyvä historiassa”, Heiwa vastasi. Vesalle tuli älynväläys: “Mä tiedän ihan super paljon tieteisfiktiosta! Hetkonen, lasketaanko se taidoksi? Mä olen tosi hyvä... tietämään scifistä.”
“Mä oon hyvä ruotsissa. Jag talar svenska ganska flytande!” Hahtuva sanoi. Uni mietti vielä hetken, kunnes sanoi: “Tuota, mä en tiedä olenko mä ihan vielä tosi hyvä missään erityisesti, mutta mä olen jonkin verran hankkinut tasomerkkejä!”
Vesa nyökkäili tyytyväisenä. “Ollaan siis kaikki hyviä jossain. Eikä se ole edes tärkein juttu!”
Ennustus kohotti oikeaa kulmakarvaansa kysyvästi. “Mitä meinaat?”
“Me ollaan kaikki vasta ihan pentuja! Tosi nuoria vielä! Mitä väliä sillä on, onko meillä jotain erityiskykyjä tässä iässä? Meillä on vielä vaikka kuinka paljon elämää jäljellä!” Vesa selitti ja viittoi tassuillaan innostuneena. Namu katsoi häntä suurilla silmillä. “En ole ajatellutkaan sitä noin, mutta…”
“Varsinkin te kolme”, Vesa sanoi ja osoitti porukan nuorimpia, “Heiwa, Namu ja Uni. Te olette vasta, mitä, pikkupentuja! Voi, koko elämä edessä… Ei niin kuin meillä vanhuksilla”, hän sanoi liioitellun surullisesti ja painoi dramaattisesti tassunsa sydämelleen.
“Vesa… Me ollaan molemmat vasta yhdentoista ikäpisteen ikäisiä”, Hahtuva huomautti. “Ei mekään mitään muinaisjäännöksiä vielä olla.”
“Jos te olette vanhuksia, mikä ihme mä sitten olen?” Ennustus parahti.
“Muumio. Yksi tassu haudassa”, Vesa vastasi vakavana. Uni nyökkäili. “Jep. Onhan eläkeasiat jo hoidettu kuntoon? Säästöjä ja sijoituksia?”
“Patukka raukkaa! Mahtaa olla rankkaa huolehtia eläkeläiskissasta”, Vesa sanoi ja taputti Ennustusta lohduttavasti olalle. Heiwa pyöritteli päätään. “Okei okei, hauskaa on pidetty, nyt stoppista.”
“Sori Ennustus - en mä oikeasti pidä sua vanhana”, Uni pahoitteli hieman nolona. Ennustus nauroi: “Älkää huolehtiko, hauskaa se oli.”
Namu venytteli leveästi ja haukotteli. “Ai kauhea miten mukavaa tässä on.”
Uni kellahti hänkin istuma-asennosta makuulleen nurmikkoon. Ilma tuoksui pölyltä, suolalta, ja äskettäin leikatulta ruoholta. Oli hiljaista; vain lintujen laulu kaikui koulun pihalla, ja sekin oli vähentynyt merkittävästi näin myöhään kesästä. “On tosiaan. Eikä ainakaan pääse tulemaan kylmä!”
“Hah! Jos mitään, niin tässähän saa auringonpistoksen”, Ennustus tokaisi. Kaveriporukka köllötti hetken paikoillaan sen kummempia puhumatta. Lopulta Vesa rikkoi hiljaisuuden: “Onpa mukavan hiljaista.”
“Niinpä. Hetkonen, hiljaista? Eikö, missä…” Heiwa tajusi jonkin olevan pyörässä ja hyppäsi pystyyn. “Jösses, apua! Kaikki on mennyt jo tunnille, me ollaan vaikka kuinka myöhässä!”. Tästä syntyi yleinen paniikki kun pennut rimpuilivat tassuilleen, etsivät laukkujaan ja laukuistaan lukujärjestyksiään.
“Mitä seuraavaksi on?” Uni hätäili. Ennustus huusi: “Äidinkieltä! Äkkiä, luokka on tässä suunnassa!”
“Mistä sä tiesit että on äikkää? Sä et katsonut lukkaria”, Vesa kysyi. Ennustus vinkkasi silmää ja vastasi: “Iän ja kokemuksen hyviä puolia. Mä muistan lukkarin ulkoa.” Vesa virnisti. “Nerokasta! Ja nerokkuudesta puheen ollen, mitä ihmettä me selitetään maikalle?”
“Sanotaan että mä ja Heiwa eksyttiin pihan ulkopuolelle, ja te neljä lähditte etsimään meitä”, Namu improvisoi.
“Ei parempiakaan ideoita! No niin, totuuden hetki…” Uni sanoi ja pysähtyi äidinkielenluokan ovelle. Hän koputti varovasti, ja ovi aukesi.
Opettaja uskoi selityksen, mutta torui Unea, Hahtuvaa, Vesaa ja Ennustusta siitä, että he eivät olleet hakeneet välituntivalvojaa etsimään kadonneita tyttöjä. Hahtuva sai kuitenkin puhuttua hänet ympäri, käyttäen hyödyksi loistavaa menestystään äidinkielestä, ja lopulta kaikki pääsivät kuin koira veräjästä. Melkein ainakin; koko porukka sai tehtäväkseen tunnille lisätä pilkkuja pilkuttomaan tekstiin, mikä oli kaikkien mielestä kuolettavan tylsää ja mieltä turruttavaa. Uni oli kuitenkin tyytyväinen selvittyään ilman jälki-istuntoa, sillä sinä iltapäivänä häntä odotti…
...värkkäilykerho! Ensimmäistä kertaa sitten ilmoittautumisensa Uni pääsi osallistumaan kerhon kokoontumiseen. Kerhovalinta oli tullut minulle hieman yllätyksenä, sillä värkkäilykerho ei edes kuulunut listaan kerhoista, joista olimme Unen kanssa keskustelleet. Kissa oli selittänyt, että halusi päästä luomaan jotain konkreettista, saada jotakin jota katsoa ja pidellä, josta oman työn, vaivan ja taidoissa etenemisen näkisi. Hän ei ollut käyttänyt noita sanoja, mutta niin asian saattoi tiivistää. Kerhon puoleensavetävyyttä oli lisännyt myös sen jäsenmäärä; kolme olemassaolevaa jäsentä oli jopa isoja ryhmiä arastelevalle pennulle sopiva määrä. Tarpeeksi pieni ollakseen helposti hahmotettavissa ja intiimi, mutta ei niin pieni että joutuisi jatkuvasti huomion keskipisteeksi. Tästä huolimatta Uni oli näkyvästi hermostunut lyhyellä kävelymatkalla kerhohuoneeseen.
“Positiivista tässä on, että minä en voi lyödä vasaralla peukaloon”, Uni sanoi äänekkäästi ja näytti minulle tassua. “Minulla ei näes ole peukaloita.”
“Kissa-anatomian ehdottomia plussapuolia”, vastasin. Uni nauroi, mutta ääni oli pakotettu ja rasahtava. Huumori, paras maski ahdistuneisuudelle. “Uni, jos et halua osallistua, voidaan hyvin jättää välistä. Vapaaehtoistoiminta on vapaaehtoista.”
“Sä maksoit jo mun jäsenyydestä”, Uni mutisi lähes niin hiljaa, etten kuulisi. Hän tuijotti tarkoituksenmukaisesti tassujaan; ei todellakaan minun suuntaani. Otsani rypistyi. “Se oli neljä penniä. Ja vaikka se olisi ollut neljäsataa penniä, se ei silti velvoittaisi sinua osallistumaan jos et tahdo.”
“Mutta… Kyllä mä tahdon! Tai tahdoin? Vielä tänään koulussa mä olin ihan innoissani, mä hädin tuskin maltoin odottaa. Mutta nyt mä vaan…” Uni selitti ja vaimeni. Huokaisin. “Saanko antaa halin?”
Uni nyökkäsi, ja kumarruin antamaan kissalle ison karhunhalin. “Mä ymmärrän kyllä. Vaikka kuinka tykkäisi jostain ja haluaisi tehdä jotain, välillä vaan ahdistaa. Se menee ohi, mutta jos on liikaa niin sitten on liikaa. Haluatko mennä kerhoon, vai palataanko kotia?”
Uni oli hetken hiljaa ja mietti. “Haluan.”
“Selvä juttu! Taidetaan olla vähän myöhässä, eli ei kun matkaan”, kehotin ja laskin Unen varovasti takaisin jaloilleen.
Värkkäilykerho ei ollut ainoa kerho, joka sillä hetkellä oli kokoontumassa. Samalla, kun värkkäilijät kerääntyivät työpöytien ympärille, lava raikui sirkuskerholaisten harjoituksista. Joku tömähti trapetsilta pehmeälle patjalle, jonglööraaja juoksi huoneen halki tippuneiden pallojensa perässä, ja jossain räjähti. Se taisi tulla keksijäkerhon suunnasta; ilmaan kohosi pieni violetti savupilvi, jonka vieressä harmaanvalkoinen aikuiskissa räkätti naurusta.
“Koska paikalla on ensikertalaisia, lienee kannattavaa vetää esittelykierros”, tuumi vieressäni seisova, violettitukkainen tyttö. “Minä olen Kirsikka, ja tässä ovat hoidokkini…”
“Mä olen Tuhka”, musta kissa hänen vierellään sanoi hiljaa ja hymyili hieman ujosti. “Hauska tavata.”
“Ja mä olen Elmerin Elmo Elimero Maukunen! Myös Kirsikan hoidokki - sanokaa mua ihan vain Elmoksi”, esittäytyi lilanharmaa pentu, jonka päässä nökötti suuri pipo.
“Minut kaikki jo tuntevatkin, mutta olen siis simssiliini”, sanoi hoitolan ylläpitäjä. Hänen kissoistaan kerhossa oli vain yksi: “Ruu, sanokaa vain Ruu. Ja sä ootttt… En mä muistakaan, anteeksi”, Ruu pahoitteli Unelle.
“Ei se mitään”, Uni sanoi, “Mä olen Unisieppari eli Uni. Ja mun hoitaja on Auri!”
“Hei minultakin. Millainen on päivän agenda?”
Kirsikka löi kämmenensä yhteen innostuneesti. “Meillä saa aina puuhailla omien töiden parissa jos niin haluaa, mutta meillä on myös tälle kerralle suunniteltuna eräs yleishyödyllinen projekti. Kirjastossa on nimittäin pöytä hajonnut silkan kirjojen painon takia, ja meitä on pyydetty rakentamaan uusi pöytä”, hän selitti.
“Miten joku on hajottanut pöydän kirjoilla? Mistä ne edes sai niin paljon kirjoja!” Ruu kumartui kuiskaamaan Unelle. Uni supisi takaisin: “Aikamme suuria mysteerejä. Joka tapauksessa ei ole vaikeaa tehdä parempaa pöytää kuin edellinen.” “Hahaa, ei tosiaan”, Ruu hekotti.
Autoin Kirsikkaa kantamaan lautoja pöytäsahan luo. Ensimmäisenä vuorossa oli lautojen mittaaminen ja merkitseminen niin, että kaikista saatiin yhtä leveitä. Simssiliini sanoi vakavasti jakaessaan: “Pöytäsahat voivat olla vaarallisia, vaikka meidän käyttämässämme sahassa onkin turvamekanismi, joka pysäyttää sahan jos joku vahingossa osuu siihen. Jonkun ihmisen pitää hoitaa laudan työntäminen sahaa pitkin, mutta kissat voivat auttaa työntämällä lautaa poikittain; muuten tulee epätasaista jälkeä.”
Kaikki hoitajat sahasivat vuorotellen samalla kun kissat tukivat lautaa sivulta. Elmo ihaili: “Kylläpä se leikkaa tasaisesti! Näyttää siistiltä.”
“Jep”, Tuhka sanoi, “Paljon siistimpää kuin jos olisimme yrittäneet sahata perinteisellä sahalla. Osaatteko kuvitella?”
Unen suosikkiosa pöydän rakentamisessa oli ehdottomasti hiominen. Ensin pääsi hiomaan karhealla, sitten hienolla pinnalla, märällä ja kuivalla. “On niin kivaa, miten pääse näkemään ja tuntemaan kuinka pinta siliää”, Uni huokaisi tyytyväisenä pyyhkiessään kokoon liimatun pöytälevyn pintaa kostealla rätillä.
“Eikö vaan! Mutta parasta tässä on, että hioessa ei voi vahingossa sahata itseltään raajoja”, Ruu kauhisteli. Elmo puisteli päätään. “Kauhea ajatus!”
Kirsikka hipaisi pöydän pintaa sormenpäillään. “Wau, tämähän on sileää kuin voi!”. Uni virnisti tyytyväisenä. “Me tehtiin hyvää duunia”, pentu kehui. “Mutta yhtä asiaa en tajua - miten me saadaan jalat paikalleen?”
“Näillä!” simssiliini sanoi ja nosti esille pussillisen pienehköjä, metallisia, ruuveilta näyttäviä esineitä. “Ne ovat kierreholkkeja. Ensin holkki ruuvataan kiinni pöydän pohjaan, ja sitten pöydänjalka ruuvataan holkkiin.”
“Miiitäää”, sanoi Elmo. Simssiliini hymyil kannustavasti. “Se on yksinkertaisempaa kuin miltä kuulostaa!”
“En ihan tiedä uskonko.” Elmo kurtisti kulmiaan. Uni sipsutti hänen luokseen. “Voitaisiinko me työskennellä parina? Menee helpommin niin.”
Elmo näytti hieman yllättyneeltä, mutta ilahtui ehdotuksesta. “Totta kai! Voisiko Auri auttaa?”
“Mielelläni. Katsotaas… Eli tämä porataan tähän…”
Jalkojen kiinnittäminen ei loppujen lopuksi todella ollut vaikeaa. Uni tykästyi suuresti porakoneen käyttämiseen: “Se on niin painava”, pentu selitti innostuneesti, “mutta se pitää mahtavaa ääntä! Ja ruuvit porautuvat sen avulla niin vaivattomasti.”
“Kumpi oli kivempaa, hiominen vai poraaminen?” minä kysyin. Uni mietti pitkän aikaa. “Molemmat.”
“Enää viimeistely jäljellä”, Kirsikka ilmoitti, “eli…” hän veti nurkan takaa esiin maalipurkkeja. “maalataan!”
Kissat henkäisivät innostuneesti. “Millä värillä?” “Voidaanko me maalata monilla väreillä?” “Entä kuviota?” “Oo, mä haluan piirtää ampiaisia.” “Ampiaisia ja kukkia!”
“Onpa kesäinen idea”, ihastelin. “Sopiiko se kaikille? Ampiaisia ja kukkia?”
Kissat nyökyttelivät rivissä. Tuhka nosti tassunsa saadakseen puheenvuoron. “Tuota, millä värillä me maalataan tausta? Oletan että me maalataan ensin yhdellä värillä, ja sitten lisätään ampparit ja kukat.”
“Mikähän väri sopisi… Ampiaiset ovat tietenkin keltamustia, minkä värisiä kukkia ajattelitte maalata?” kysyin.
“Pinkkejä! Tai ei ihan pinkkejä, enemmänkin vaaleanpunaisia. Lohenpunaisia?” Ruu pohdiskeli ja katsoi tassuaan. “Kissan tassun värisiä!”
“Jooo! Tassukukkia!” Uni nyökkäili.
“Tassukukkia… Oo! Voidaanko me maalata tassuilla? Niin kun, painetaan tassu maaliin, ja sitten painetaan tassunjälki pöytään, ja tehdään niistä ‘kukkia”, Tuhka ehdotti. Elmo hymyili. “Kuulostaa kivalta… Sotkuiselta, mutta kivalta.”
“Ihana idea! Jos kuvat tehdään noilla väreillä, sininen voisi olla hyvä taustaväri; turkoosiin ja vihreään taittava merensininen”, sanoin. Kirsikka kaivoi esille ämpäreitä ja muovisia lusikoita. “Eli ei kun sekoittamaan värejä. Neljä kissaa, neljä väriä - kyllä, myös keltainen ja musta pitää sekoittaa, muuten niistä tulee liian kirkkaita verrattuna muihin, murrettuihin sävyihin. Kuka haluaa sekoittaa sinistä?”
Uni ei tykännyt maalaamisesta yhtä paljon kuin poraamisesta ja hiomisesta, varsinkaan taustavärin maalaamisesta -
“Blääähh, tylsää! Miten paljon maalia tähän voi tarvita?” - mutta pinkkiin maaliin dipatuilla tassuilla käveleminen oli hauskaa. Hitaasti, pohdiskelevasti, Uni painoi etutassunsa pöydän jalkaan. Tassu painautui puun pintaan, ja yhtä hitaasti vetäytyi irti. “Waau.” Uni lähes työnsi nenänsä märkään maaliin ihmetellessään tassunjälkeä. “Se on minun tassuni. Pöydässä.” Kumarruin katsomaan. “Juu-u, siinä se on. Öm?”
“Ja se pöytä menee kirjastoon”, Uni lausui hitaasti, “missä mun tassu tulee olemaan vaikka kuinka kauan.”
“No, kunnes joku onnistuu rikkomaan sen kirjoilla! Mutta periaatteessa.”
“...”
“Mitä mietit?”
“Waaau.”
“Jep! Se on upeaa, miten luomamme asiat voivat elää niin pitkään. Kaikki eivät tule tietämään kenen tassunjälki se on ja ketkä rakensivat pöydän, mutta he pääsevät silti nauttimaan pöydän kauneudesta ja hyödystä”, selitin. Uni poimi pienen pensselin, kasteli sen keltaisella maalilla ja piirsi tassunjälkensä keskelle keltaisen ympyrän, kuin kasvin heteitä. “Hieno”, hän sanoi ja hymyili tyytyväisesti.
Rapsutin Unen korvaa ylpeänä. “Todella! Jatketaanko maalaamista?”
Se on vaalmiiis! Miten 16-sivuisen mourutarinan saa kirjoitettua muutamassa päivässä, mutta pakollisiin esseisiin menee kuukausia? : D Kesäbingoa varten tässä tehtiin ota aurinkoa; makoile nurmella; leiki hippaa; ihaile auringonnousua. Mukana kaikessa paitsi auringonnousun ihailussa olivat sovitusti Vesa (simssiliini) ja Ennustus (Patukka), mutta kirjoitin mukaan myös Namun (Tyrsky).
Tarpeet:
+leikkimistarve
+hygieniatarve
+siisteystarve
Öäähhh mitäs muuta? Nyt saisinko Viirun? Musta tuntuu että mä unohdan jotain, mun piti julkaista tämä tarina jo eilen, mutta sain migreeniauran jonka kanssa kirjoittaminen ei oikein sujunut. Sen ansiosta en muista mitä kaikkea lopputekstissä piti sanoa x dd Mennään tällä, sanon viekussa jos jotain muistuu mieleen : D

Tykkään aina kun hoitajahahmosi taiteilijaluonne näkyy, hauskaa miten Unikin innostui piirtämisestä! Paljon sitä ehtiikin kun on jalkeilla varhain, jotenkin tosi absurdi ajatus että ennen koulun alkua ehtisi käyttää aikaa siivoamiseen (eiku hetkinen, pesinhän mäkin silloin kerran opiskelukämpän lattioita ennen kouluun menoa ku mopin varsi katkesi...) Tykkäsin kun Hahtuva epäili kiireellä saapuneen kaverinsa nukkuneen pommiin kun totuus oli hieman erilainen. .-D Ai että tykkään näiden tarinoidesi hissanopesta, hän järkkää tunneille aina tuollaisia vähän erilaisempia tehtäviä kuten tuo arkeologi-etsimistehtävä! Hyvinhän sinä sait ujutettua muita kissoja mukaan menoon, näki että olit huolella perehtynyt heidän luonteisiin yms. .-) Aika nokkelasti tunnille myöhässä saapuneet kisut onnistuivat puhumaan itsensä pois rangaistuksista. .-D Kivat nuo perustelut Unen valinnasta värkkäilykerhoon liittymiseen, joskus pieni ryhmäkoko voi olla myös plussaa! Uni vaikuttaakin innokkaalta remontoijalta kun nauttii porakoneen äänestä. x-) Loppu meni jo melkein syvälliseksi kun mietitte miten rakentamanne pöytä tulee hyödyttämään jatkossa kaikkia niitäkin jotka eivät edes tiedä kenen tassunjälkiä siihen on maalattu. Saat 86 penniä, kouluplussat & kerhomerkin Unelle ja lisään vielä Viirunkin! .-D